EU-tungviktare kritiserar USA-avtal
BRYSSEL 1 juni 2011 | Olika syn på dataskyddUSA:s krav på att spara europeiska flygdata i 15 år stöter på patrull i EU:s ministerråd, där länder som Frankrike, Tyskland och Italien ska ha motsatt sig det.
EU-kommissionen och USA har förhandlat fram ett avtal som ska reglera USA:s tillgång till uppgifter över flygpassagerare från europeiska flygbolag. Det är ett så kallat PNR-avtal, förkortning för Passenger Name Records, som tvingar flygbolag att logga 19 typer av personliga uppgifter om sina resenärer. I förslaget till avtal har USA och kommissionen kommit överens om att uppgifterna ska sparas i 15 år i USA, kunna användas i praktiskt taget vilka brottsutredningar som helst och behållas av USA även om avtalet skulle sägas upp.
Som Europaportalen skrev om i förra veckan kommer EU-parlamentet, som måste ge sitt godkännande, att motsätta sig avtalet.
– Jag förutsätter att kommissionen går tillbaka till USA och omförhandlar flera punkter i avtalet, sade den tyske liberalen Alexander Alvaro till Europaportalen.
Nu framkommer det att även EU:s andra lagstiftande institution, ministerrådet där medlemsländernas regeringar sitter, har invändningar. Det gäller framför allt den långa lagringstiden och i vilket syfte uppgifterna ska användas.
– Sverige har en positiv inställning till ett PNR-avtal för brottsbekämpning och för ett bättre skydd av personuppgifter. Dock vill vi att lagringstiderna ska vara så korta som möjligt. Inom EU finns ett förslag på fem år och går det att få det kortare än så är det bra, säger Tomas Färndahl, ämnessakkunnig på justitiedepartementets polisenhet.
Enligt uppgifter till den österrikiska tv-kanalen Orf har även tungviktare som Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Nederländerna lagt in kritiska synpunkter vid mötet i en arbetsgrupp i ministerrådet i förra veckan. Länderna påpekade att avtalet mellan Australien och EU, som ännu inte är slutförhandlat, har en lagringstid på fem och ett halvt år. Rådets rättsliga tjänst ska ha meddelat att en lagringstid på över två år vore oförenligt med EU:s egna regler.
Enligt den amerikanske journalisten Edward Hasbrouck, som har följt frågan om registrering av flygdata i flera år, är avtalet inte bindande för USA. Hasbrouck skriver på sin blogg att USA redan har tillgång till europeiska flygdata via flygbolagen på amerikansk mark och att avtalet snarare är ett alibi för att EU inte ska behöva följa sina egna, strängare dataskyddsregler. Gjorde man det skulle EU behöva straffa de flygbolag som i dag lämnar ut data till USA, enligt Harbrouck.
EU-kommissionär Cecilia Malmström ska i april ha ställt in ett möte med de amerikanska förhandlarna på grund av deras ovilja att mötas på halva vägen. Att ett avtal med USA skulle kunna vara i linje EU:s regler framstår som omöjligt, det medger även den svenska sidan.
– Om vi ska hårdra det och kräva att EU:s dataskyddsregler ska gälla fullt kan det betyda att inget europeiskt flyg kan landa i USA och det är en situation ingen vill ha, säger Tomas Färndahl på justitiedepartementet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.