EU-pengar till svensk järnväg
19 oktober 2011 | Om Sverige också skjuter tillEU-kommissionen vill ge 30 miljarder till europeiska transportnät och kan komma att finansiera upp till en tredjedel av svenska järnvägssatsningar.
50 miljarder euro, nästan 455 miljarder kronor, vill EU-kommissionen lägga på infrastrukturprojekt i EU fram till 2020. Fyra olika EU-kommissionärer stod på rad i pressrummet i Bryssel för att presentera just sina pengapåsar.
30 av de 50 miljarderna ska gå till att bygga nya och modernisera transportnät i Europa, som järnvägar, vägar, flygplatser och vattenleder. Kommissionen har valt ut ett hundratal projekt som kan få EU-bidrag.
I Sverige gäller det bland annat järnvägen mellan Sundsvall och Luleå, del av den så kallade Botniabanan och Norrbotniabanan. Även Malmbanan till Kiruna och den norska gränsen, samt sträckorna Malmö-Göteborg och Stockholm-Malmö finns med på EU-kommissionens lista för projekt som kan få bidrag.
EU kan skjuta till mellan 20 och 40 procent av den beräknade kostnaden, men först måste Sverige skicka in en projektansökan som ska godkännas av EU och resten av finansieringen måste Sverige självt stå för.
– Idag har vi fått en tydlig signal från EU om att norra Sveriges infrastruktur måste förbättras, nu är det upp till regeringen att stödja förslaget och snabbt avsätta de investeringspengar som måste läggas ovanpå EU:s grundplåt, sade EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S) i ett uttalande efter beskedet.
De 30 miljarderna euro ska skapa ett så kallat europeiskt stomnät, där målet är att en bred majoritet av Europas människor inte ska finnas mer än en halvtimmes restid från stomnätet.
Till detta vill EU också lägga nio miljarder euro på att utveckla energinätet i Europa och lika mycket på bredband och digitala tjänster i EU. Där är målet att alla ska ha tillgång till en internetuppkoppling på minst 30 megabyte per sekund år 2020.
Förslaget ingår i EU:s budget för åren 2014-2020 som kommer att förhandlas om mellan EU-parlamentet och EU:s ministerråd, något som inte väntas vara klart förrän om tidigast ett och ett halvt år.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.