Debatt: Nya svavelregler hotar jobben
Annika Lundius 7 november 2011 | Miljardkostnader för svensk basindustriAmbitionen att minska svavelutsläpp är lovvärd. Men de föreslagna svavelreglerna för norra Europas sjöfart är allt för långtgående och riskerar allt för många arbetstillfällen. Det skriver Annika Lundius, Vice VD Svenskt Näringsliv.
Näringslivet säger inte nej till skärpta miljökrav. Ambitionen att ytterligare minska svavelutsläppen är lovvärd och vi är beredda att dra ytterligare strån till stacken för att förbättra miljön. Vi vill dock vara med som partners med politikerna och hitta lösningar som gör att skärpta krav införs i rimlig takt.
Från och med 2015 är det tänkt att svavelutsläppen från fartyg i Östersjön och Nordsjön ska skärpas ännu en gång. Problemet med denna skärpning är att den är för långtgående och innebär att skillnaden mellan området innanför och övriga världen blir för stor. Som det är nu är våra svavelkrav ungefär fem gånger så hårda som i omvärlden, det är en skillnad som har gått att hantera. Från och med 2015 så kommer våra krav att skärpas drastiskt och bli 35 gånger så hårda som i omvärlden. Det är en skillnad som är för stor.
Sjöfartsverket har beräknat att bränslekostnaderna med de nya reglerna ökar med mellan 13 och 28 miljarder kronor. I debatten framstår detta som en fråga om huruvida rederierna klarar av kostnaden eller inte. Det är ett felaktigt perspektiv. Det handlar inte i första hand om rederierna, utan om rederiernas kunder.
Det är kunderna som kommer att få betala de ökade bränslekostnaderna. Värst drabbas skogsindustrin, stål- och metallindustrin och gruvnäringen. Dessa basindustrier transporterar stora mängder bulkvaror och transportpriset väger tungt i slutpriset. Att industrin använder sjötransporter ska vi vara glada för eftersom det är det mest energieffektiva transportslaget, som också orsakar minst koldioxidutsläpp.
För den internationellt konkurrensutsatta industrin finns få möjligheter att skjuta över ökade kostnader på slutkunderna. Kostnaderna måste tas genom neddragningar och effektiviseringar på hemmaplan. Mellan 10000 och 15000 jobb är hotade om denna kostnadsökning tillåts bli verklighet.
Det som behövs nu är att regeringen tar sina ord om att värna industrins konkurrenskraft på allvar. Någon slags justering av den planerade skärpningen 2015 behöver ske. I det nuvarande skakiga ekonomiska läget har vi inte råd att riskera vare sig jobben eller tillväxten.
Annika Lundius, vice VD
Svenskt Näringsliv
Miljöminister Lena Ek (C) och handelsminister Ewa Björling (M) har avböjt replik/ Red.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.