Läskunnighet upp i EU - ner i Sverige
Stockholm 11 september 2012 | “Biljoner att spara”Vi behöver tydliga, samordnade nationella strategier och mycket större medvetenhet i hela Europa, fastslår EU:s expertgrupp.
En av fem europeiska 15-åringar och nästan en av fem vuxna saknar nödvändig läs- och skrivkunnighet för att kunna fungera normalt i ett modernt samhälle. Det framgår av en färsk expertrapport som EU-ländernas utbildningsministrar ska diskutera inom kort. Även om gruppen med dåliga läs- och skrivkunskaper minskat i EU till knappt 20 procent är steget till det uppsatta målet 15 procent fortfarande långt.
– Vi lever i en paradox: medan läsning och skrivning är viktigare än någonsin i vår digitaliserade värld halkar vår läskunnighet efter. Vi måste omedelbart ändra på denna oroande situation, säger utbildningskommissionären Androulla Vassiliou i ett uttalande.
I en sextio sidor lång rapport beskriver EU:s expertgrupp befolkningens läs- och skrivproblem som något som framgångsrikt kan lösas med en aktiv politik.
– Vi behöver tydliga, samordnade nationella strategier och mycket större medvetenhet i hela Europa, säger expertgruppens ordförande prinsessan Laurentien av Nederländerna.
Pojkar har betydligt större läs- och skrivproblem än flickor. Det gäller för alla länder, inte minst Sverige. Här har var fjärde pojke uppvisade bristande läs- och skrivförmåga. Det kan jämföras med grannlandet Finland som är bäst i EU där endast 13 procent av pojkarna hade samma problem.
Sverige tillhör de sex EU-länder där problemet med dåliga resultat i skrivning och läsning har ökat mellan 2006 och 2009. Här har andel elever med problem ökat från drygt 15 procent 2006 till mer än 17 procent 2009.
I en lista över missuppfattningar som kringgärdar människors syn på skriv- och lässvårigheter slår rapporten bland annat fast att problemen inte är knutna till invandring utan att de allra flesta barn och vuxna som har svårt med att läsa har landets undervisningsspråk som sitt eget modersmål. Vidare pekar de på att riktade insatser på området brukar vara framgångsrika och är dessutom mycket kostnadseffektiva.
Enligt rapporten står biljoner euro i ökat BNP att vinna om EU når upp till målet att sänka andelen elever med läs- och skrivsvårigheter till 15 procent år 2020.
Mer fakta
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.