Sverige kan tvingas besiktiga mopeder
STOCKHOLM 31 oktober 2012 | “Ingen åker dit med trimmad moppe”Landets alla mopedägare kan om något år behöva besiktiga sina mopeder om EU-kommissionen får som den vill.
Från 2014 kan alla mopeder tvingas genomgå en allmän besiktning. EU-kommissionen anser att en sådan åtgärd kan leda till en ökad trafiksäkerhet och att skadliga utsläpp minskar, men Sverige har motsatt sig förslaget som diskuterades av EU-ländernas transportministrar på måndagen. Men det är långt i från en majoritet av länder som i dagsläget håller med Sverige.
När riksdagen i förra veckan behandlade förslaget krävde de att frågan helt ska tas bort från EU-nivån och beslutas nationellt. Riksdagen anser också att administrationen och kostnaderna för både myndigheter och privatpersoner skulle öka på ett sätt som inte står i proportion till de förbättringar som besiktningen skulle innebära för trafiksäkerheten.
På branschorganisationen för svenska mopedhandlare McRF vänder man sig emot besiktningskravet med argumentet att det blir orimligt för många mopedägare i glesbygden.
– För en femtonåring i Norrlands inland blir det inte av att besiktiga mopeden med mer än fem mil till stationen. Trimningsproblematiken kommer man inte åt med besiktning. Ingen är så dum att man åker dit med en trimmad moppe. I stället tar man bort trimning tillfälligt och sätter tillbaka det efteråt, säger Per Johansson på McRF och tillägger att branschen tagit bort trimningsprodukter ur sortimentet av trafiksäkerhetsskäl.
Enligt en rapport från Trafikverket har antalet allvarligt skadade mopedister i trafiken minskat med drygt 40 procent sedan 2007. En viktig orsak till minskningen anses vara att det införts krav på AM-körkort och förarbevis för mopeder. Ett tydligt problem i samband med dödsolyckor är att förare inte använt hjälm eller att mopeden varit trimmad.
Inom kort väntas det cypriotiska ordförandeskapet lägga fram ett delvis omarbetat förslag. Om det också berör mopeder är ännu inte känt. En annan fråga som hänger i luften är om de mopeder som gör högst 30 kilometer i timmen måste förses med registreringsskylt. Om besiktningskravet går igenom kommer det att beröra drygt 270 000 mopeder i Sverige.
Mer fakta
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.