Sverige stödjer avreglering av transportmarknaden i EU
8 mars 2013Medlemsländer visar svalt intresse för avreglerad transportmarknad. Ökad arbetslöshet är en farhåga om billig utländsk arbetskraft tillåts arbeta fritt med inrikes transporter.
I veckan träffade EU-kommissionen medlemsländerna i ett slutet arbetsmöte i Bryssel för en första diskussion kring en avreglering av transportmarknaden i Europa.
EU-kommissionen förväntas lägga ett färdigt lagförslag tidigast till sommaren där EU:s vägtransportmarknad helt eller delvis avregleras.
Av dokument från tisdagens möte som Europaportalen tagit del av framgår det att Sverige och fem andra medlemsländer är för en öppning av marknaden och sex medlemsländer är emot. Majoriteten av länderna uttryckte sig varken för eller emot en avreglering.
EU-kommissionen genomför i nuläget en konsekvensanalys. Innan det fattas några beslut om nya lagförslag vill EU-kommissionen vidare överväga de ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållandena kring en avreglering.
Ett medlemsland rapporterade vid mötet att 8000 inhemska förare inte längre har arbete inom transportsektorn då det är billigare att anlita utländsk arbetskraft.
En fråga som betonades av flera medlemsländer var svårigheterna att kontrollera att dagens transportregler följs. En önskan är att det ska finnas en tydlig och enhetlig tillämpning av reglerna kring cabotage. Cabotaget innebär att en åkare från ett annat EU-land, som levererat en last till Sverige, under sju dagar får utföra ytterligare tre nationella körningar i Sverige. Exempelvis vill Sverige att myndigheter i alla EU-länder ska kunna genomföra husrannsakan i lastbilar för att kontrollera att reglerna kring uppdrag och dagar efterlevs.
Idag, fredag, släpptes en utredning av Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen som visar att ungefär en fjärdedel av godstransporterna i Sverige sker med utlandsregistrerade lastbilar. Hälften av alla lastbilar som kontrollerats under 2012 har fått någon form av anmärkning rörande kör- och vilotider. Men det är ingen större skillnad på svensk- eller utlandsregistrerade lastbilar.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.