Tyskland värnar arbetstillfällen före hårdare miljökrav på bilar
BRYSSEL 14 oktober 2013 | Svensk minister oroligTyskland har satt ned sin stora EU-fot och kräver att dess bilindustri ska skyddas på bekostnad av nya miljöregler. Flera medlemsländer ska ha övertalats att stödja tyska försök att skjuta upp ett förslag som ska minska utsläppen.
Tyskland har ställt sig på bromsklossen mot ett förslag som ska minska utsläppen från personbilar i EU.
– Det handlar om hur vi förbinder det nödvändiga klimatskyddet med den nödvändiga flexibiliteten och konkurrenskraften och också om att skydda den europeiska bilindustrin. Jag säger som miljöminister att vi måste se till att vi inte förlorar arbetsplatser till länder som har svagare miljöskydd, sade den tyske miljöministern Peter Altmaier på väg in till ett möte i Luxemburg med sina EU-kollegor där frågan ska diskuteras på måndagen.
I juni nåddes en preliminär överenskommelse mellan EU-parlamentet och medlemsländerna om att minska det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar till 95 gram koldioxid per kilometer till år 2020.
Men på direkt begäran av Angela Merkel till EU:s dåvarande ordförandeland Irland sköts det slutliga beslutet upp. Tysk bilindustri har varit mycket pådrivande i frågan.
Tyskland vill istället att kravet på minskade utsläpp ska skjutas upp med fyra år till 2024 något som får den svenska miljöministern Lena EK (C) att vädra sin oro.
– Det är farligt [att Tyskland trycker på för förändringar] eftersom det är en miljöstandard och även en mycket viktig hälsofråga, sade miljöminister Lena Ek på väg in till mötet och tillade att förslaget riskerar en mycket lång försening om det inte godkänns nu på grund av nästa års EU-val.
– Vi måste verkligen ha ett så starkt beslut som möjligt på plats i dag. Annars blir det ett mycket tungt ansvar för Tyskland att försena detta mycket viktiga beslut, sade Lena Ek.
Inför dagens möte ska Storbritannien i utbyte mot vissa eftergifter inom bankunionen gått med på att stödja Tyskland, enligt der Speigel som hänvisar till tyska regeringskällor. I onsdags ska även chefen för Angela Merkels förbundskansli, Ronald Pofalla, ha åkt till Paris för att övertala president François Hollande att ställa sig bakom Tyskland i frågan.
Financial Times skriver att även Polen ska ha släppt sitt tidigare stöd för att införa utsläppsminskningarna 2020.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.