Debatt: Ingen gynnas av begränsningar av utländska åkare
Jessica Rosencrantz (M) 18 februari 2014 | Regeringen satsar miljarder på järnvägFör att värna seriösa åkare kommer nu polisen få ökade möjligheter att kontrollera att de gemensamma EU-reglerna följs av samtliga inom branschen. Det skriver riksdagsledamot Jessica Rosencrantz (M) i slutreplik till Europaparlamentariker Mikael Gustafsson (V).
I Europaportalen den 14/2 visar Mikael Gustafsson (V) på bristande kunskaper gällande regeringens infrastrukturpolitik när han påstår att Alliansen missgynnar järnvägen till fördel för vägtransport. I själva verket genomför regeringen de kommande åren stora satsningar motsvarande 522 miljarder kronor där både väg- och järnväg inkluderas, detta för att på bästa sätt skapa fungerande transporter för människor och företag i Sverige.
Bara under 2013 gjordes extra satsningar på drift och underhåll av järnväg motsvarande 700 miljoner kronor. Värt att nämna är att de pengar som framöver avsätts till drift, underhåll och reinvesteringar i järnvägen motsvarar mer än en fördubbling av oppositionens planer under deras tid vid makten.
Gällande cabotage inom transportnäringen så skulle varken transportnäringen, transportköparna eller miljön gynnas av begränsningar inom cabotageverksamheten. Men det är självklart viktigt att samma regler gäller för alla, oavsett ursprungsland. För att värna seriösa åkare kommer nu polisen få ökade möjligheter att kontrollera att de gemensamma EU-reglerna följs av samtliga inom branschen. Det är oacceptabelt att seriösa åkare får lida av att andra inte följer reglerna.
Det som vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna inte förmår förklara är hur en kilometerskatt och förbud mot längre och tyngre lastbilar skulle bidra till att fler svenska åkare kan anställa och bedriva sin verksamhet. Ökade kostnader för både utländska och svenska åkare skulle bara göra att båda får betala mer och inte att konkurrensen blir mer rättvis.
Låt oss ge ett litet räkneexempel:
En litet åkeri med fem lastbilar har bland annat två chaufförer anställda som båda är under 26 år gamla. Kombinationen av oppositionens föreslagna kilometerskatt och höjda arbetsgivaravgifter för unga skulle leda till en sammanlagd skattehöjning på 800 000 kronor per år för detta åkeri. Det motsvarar mer än kostnaden för dessa båda heltidsanställda unga chaufförer. Så skapas inte jobb.
Jessica Rosencrantz (M)
Riksdagsledamot, Trafikutskottet
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.