Kompromiss släpper fram klimatsmartare biobränslen
14 april 2015EU-parlamentets miljöutskott har godkänt ett kompromissförslag för att styra bort användningen av gamla biobränslen till nya.
På tisdagen röstade EU-parlamentets miljöutskott med siffrorna 51 för och 12 mot för nya regler om biobränslen i fordon.
Tidigare EU-regler gjorde gällande att minst tio procent av allt fordonsbränsle i medlemsländerna måste komma från så kallade biobränslen – bland annat etanol och biogas – till år 2020. Men kritik riktades mot reglerna för att de gjorde det mer lukrativt för odlare att sälja sina grödor till bränsletillverkare istället för till matproducenter och därmed öka det globala priset på mat. En annan konsekvens blev dessutom att skog skövlades för att skapa åkermark vilket leder till mer växthusgaser – motsatsen till det man ville uppnå. Denna typ av biobränslen kallas konventionella.
EU-kommissionen lade 2012 fram ett förslag om att göra det mindre fördelaktigt att utvinna bränsle ur matgrödor. Men det är först nu som medlemsländerna och EU-parlamentet lyckats komma överens om hur dessa ska se ut.
– Det är en viktig reform som kommer att stödja utvecklingen av nya avancerade biobränslen i Europa utan att hämma användningen av klimateffektiv etanol och biodisel, sade EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) som ansvarat för frågan i den parlamentets största partigrupp, konservativa och kristdemokratiska EPP, i en kommentar.
Med överenskommelsen sänks gränsen för andelen konventionella biobränslen från de tidigare tio till sju procent. Parlamentets ansvarige ledamot, den liberale finländaren Nils Torvalds, hade istället vilja ha gränsen vid sex procent. Han ville dessutom ha en bindande nivå för nyare moderna, så kallade avancerade, biodrivmedel – exempelvis skogsprodukter och avfall, som inte på samma sätt konkurrerar med matgrödor eller har en stor negativ inverkan på miljön på minst 2,5 procent av allt fordonsbränsle. I uppgörelsen uteblir dock ett sådant bindande mål utan det blir upp till varje medlemsland att sätta en gräns.
– Ett bindande mål hade behövts för att verkligen sätta fart på investeringar i de avancerade bränslena. Men den nya lagen hindrar inte EU-länderna från att vara mer ambitiösa, sade Linnéa Engström, miljöpartistisk EU-parlamentariker som är ersättare i miljöutskottet, i ett uttalande.
Hela EU-parlamenetet ska ta ställning till kompromissen i slutet av april och väntas då ge den sitt stöd.
Mer fakta
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.