EU-kompromiss på väg om utländska chaufförers villkor
BRYSSEL 5 juni 2018EU-parlamentets transportutskott har enats om sin förhandlingsposition i ett omfattande lagstiftningspaket för lastbilstransporter i och mellan medlemsländerna. Men svenska socialdemokrater är kritiska.
EU-parlamentets transportutskott röstade på måndagen för sin position i ett omfattande lagstiftningspaket för lastbilstransporter i och mellan medlemsländerna.
Det innehåller bland annat nya regler för så kallat cabotage som innebär att utländska åkare kör transporter inom andra EU-länder. De nya reglerna följer principen i det så kallade utstationeringsdirektivet som godkändes tidigare i år om ”samma lön för samma arbete”.
Utskottet röstade dock ned ett förslag om att även inkludera internationella transporter där en chaufför från ett EU-land kör last till ett annat i detta. En sådan lag skulle innebära att en chaufför som kör sin last från Portugal till Sverige skulle få lön efter portugisiska, spanska, franska, tyska, danska och svenska regler.
– Att tillämpa utstationeringsreglerna på alla internationella transporter skulle skapa enorm administrativ börda för företag och bli helt omöjligt att upprätthålla, sade den ungerske konservative EU-parlamentarikern Andor Deli i en kommentar.
Men EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S) i transportutskottet är inte nöjd.
– Svenska kollektivavtal kommer nu att gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige och det är en stor förbättring. Däremot kommer lönedumpningen att kunna fortsätta på den internationella transportmarknaden om vi inte når en förändring, sade Marita Ulvskog (S) i ett uttalande och hoppas kunna driva genom en ändring inför att hela parlamentet ska ta ställning i frågan.
Enligt utskottets ståndpunkt får cabotagekörningar bara utföras i andra medlemsländer under högst två dygn i ett enskilt land. Under den tiden ska en utländsk chaufför erhålla samma rättigheter som en inhemsk kollega.
Längre vila
I paketet ingår även nya regler för hur länge lastbilschaufförer måste vila med bland annat högst tre veckors körande följt av en veckas ledighet och en vilodag utanför lastbilshytten på en säker plats åtminstone var sjätte arbetsdag.
Detta ska efterlevas genom att bättre färdskrivare ska installeras senast 2024.
Det ska också göra det svårare för åkerier att sätta upp så kallade brevlådeföretag i andra länder vilket görs för att komma undan tuffare arbetsrättsliga krav.
Transportutskottet vill inleda förhandlingar med medlemsländernas regeringar om transportpaketets slutliga utformning så snart dessa enats om en gemensam ståndpunkt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.