Tyskt hinder för viktig klimatlag undanröjt
BRYSSEL 27 mars 2023En uppgörelse mellan EU-kommissionen och trilskande Tyskland banar åter väg för en EU-lag som ska fasa ut bensin- och dieselmotorer i bilar till 2035. Kommissionen lovar se över möjligheten för e-bränsledrivna motorer.
Förhandlare för EU-parlamentet och medlemsländerna nådde i höstas en preliminär uppgörelse om att till 2035 fasa ut person- och skåpbilar som släpper ut växthusgaser, i praktiken alla nya bilar som drivs på diesel eller bensin.
I ett mycket ovanligt och kritiserat drag valde Tyskland uppbackat av bland annat Italien och Polen i början av mars att vägra godkänna uppgörelsen vid en formell omröstning i ministerrådet. Det liberala regeringspartiet FDP menade att överenskommelsen hotade den tyska bilindustrin och ville se ett undantag för så kallade e-bränslen.
Tyskland och EU-kommissionen har försökt nå en kompromiss och i helgen meddelade unionens klimatkommissionär Frans Timmermans att en sådan nåtts.
– Detta banar väg för att fordon med förbränningsmotorer som uteslutande drivs på koldioxidneutrala bränslen ska kunna nyregistreras efter 2035, sade den tyske transportministern Volker Wissing i ett uttalande.
Kompromissen innebär att uppgörelsen från i höstas förblir orörd men att kommissionen åtar sig att lägga fram ett nytt förslag på hur syntetiska så kallade e-bränslen (elektrobränslen) ska kunna användas i bilar så att förbränningsmotorer kan få fortsätta säljas efter 2035. E-bränslen kan framställas på ett mer klimatvänligt sätt men släpper fortfarande ut avgaser vid förbränningen.
Julia Poliscanova vid miljöorganisationen Transport & Environment är kritisk till att tillåta bilar som drivs av e-bränsle och menar att det riskerar att ta fokus från omställningen till att ta fram elbilar.
– E-bränslen är en dyr och mycket ineffektiv omväg från den omställning till elbilar som Europas biltillverkare står inför, sade Poliscanova i ett uttalande.
Italiens regering vill även att biobränslen ska kunna användas i bilar med förbränningsmotorer, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
Medlemsländernas EU-ambassadörer gav på måndagen kompromissen klartecken vilket bäddar för att EU-ländernas energiministrar formellt kan rösta om uppgörelsen med EU-parlamentet i morgon tisdag.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.