Debatt: Dödfött EU-förslag om politisk annonsering
Sebastián Rodríguez 24 maj 2023EU-förslaget om politisk annonsering, som förefaller ha fått väldigt lite uppmärksamhet i Sverige, för med sig en rad oavsiktliga problem för yttrandefriheten, de politiska partierna och förekomsten av deep fakes. Det skriver kampanjexperten Sebastián Rodríguez.
Organisationer som driver social förändring, exempelvis politiska partier, fackföreningar och civilsamhällesorganisationer, har under lång tid professionaliserat och digitaliserat sin kommunikation. Nu kan dessa organisationer driva kostnadseffektiva opinionsbildnings- och kommunikationskampanjer, som når miljontals människor, som annars inte skulle nås, med hjälp av digitala annonser.
Det finns dock utmaningar när digitala verktyg och annonser används i politiska syften. Det gäller särskilt frågor som väljarmanipulation, utländsk påverkan och bristande transparens. Därför pågår ett välkommet arbete i EU för att reglera politiska annonser. Men det förslag som nu ligger för beslut och som förefaller ha fått väldigt lite uppmärksamhet i Sverige för med sig en rad oavsiktliga konsekvenser för såväl civilsamhället som för de politiska partierna.
1: Vad som faller under definitionen av "politisk annons" spelar roll
Vad är en politisk annons? Om den betalas av en politisk aktör med avsikt att påverka utgången av ett val, så bör det helt klart omfattas av EU:s nya föreslagna regler.
Men hur är det med en betald kampanj från en icke-statlig organisation som uppmuntrar medborgarna att rösta på partier som prioriterar klimatet? Och hur är det med en privatperson som uttrycker sina åsikter på sociala medier?
Ju längre bort från det första exemplet man kommer, desto viktigare blir en snävare definition av vad som är en politisk annons.
Att definiera obetalt innehåll, som kan skapas av enskilda individer, som politisk reklam vilket är fallet i det förslag som nu ligger, utgör dessutom ett hot mot yttrandefriheten. Tyvärr skulle den nu föreslagna oprecisa definitionen av vad politisk reklam är innebära att varje person eller grupp som uttrycker åsikter om samhällsfrågor på nätet faller under den nya lagstiftningen.
2: "Better safe than sorry" är ingen bra princip för att reglera yttrandefriheten
Det nuvarande förslaget kräver att onlineplattformar reagerar inom 48 timmar på varje inlägg under månaden före ett val. Med enorma mängder innehåll är det i princip omöjligt för alla inlägg att granskas noggrant inom denna korta tidsram. Därför kommer en betydande mängd legitimt innehåll att tas bort utan ordentlig granskning.
Förslaget ålägger också utgivare av politiska annonser att införa en mekanism som gör det möjligt för enskilda att meddela dem om en viss annons inte följer reglerna. Detta kommer kunna missbrukas och manipuleras av organiserade grupper, både inifrån och utanför EU, vilket ytterligare begränsar yttrandefriheten och kväver den politiska debatten. Till exempel skulle politiska motståndare kunna flagga varandras innehåll online.
3: Förslaget är dödfött
Nästa steg i processen att implementera en omfattande EU-förordning som reglerar politisk reklam är den så kallade trilogen, där företrädare för Europaparlamentet, Europeiska rådet och EU-kommissionen träffas med syfte att gemensamt behandla lagstiftningsärendet. Trilogen leds av det svenska ordförandeskapet.
Men även om den nya EU-lagstiftningen skulle antas trots dess uppenbara brister, kommer den troligtvis inte vara effektiv när det gäller att ta itu med några av de betydande utmaningarna som AI utgör, såsom skapandet av så kallade deep fakes. Nyligen har American Association of Political Consultants krävt ett förbud mot AI-genererade politiska annonser, på grund av de potentiella faror som är förknippade med användningen av AI i politiska kampanjer.
Snart kan vi se det första valet vinnas med hjälp av en kampanj som använder AI, potentiellt på ett oetiskt sätt. Med tanke på den smärtsamt långsamma takten i EU:s beslutsfattande är det klokare för att lägga förslaget om begränsningar av politiska annonser på is än att anta den och att behöva se över den igen om några månader.
Sebastián Rodríguez
Expert på europeiska politiska kampanjer
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur blandit justo purus, mattis aliquet sem tempus nec. Proin fringilla quam erat, a dapibus nulla porta vitae. Pellentesque semper vehicula bibendum. Curabitur venenatis velit sed felis varius mattis eu id dui. Quisque sed sodales sapien. Maecenas pharetra id libero id facilisis. Morbi id mi facilisis, gravida nibh sed, fermentum nisi. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam eleifend dapibus ipsum. Duis vitae sodales tortor. Suspendisse luctus, dui eu pretium condimentum, diam ipsum venenatis sapien, tristique vulputate ligula lorem a nulla. Nunc placerat, urna in ultrices gravida, dolor ex dignissim odio, a porttitor massa felis et orci. Quisque placerat ornare mauris at fringilla.
Curabitur eu massa mattis, finibus dolor at, varius erat. Proin quis sapien vitae urna facilisis tincidunt ut id elit. Praesent finibus nisi non mi congue molestie. Integer sagittis dui vitae porta scelerisque. Pellentesque massa orci, tristique at malesuada id, vulputate vel neque. Suspendisse potenti. Nullam ac efficitur eros, sed malesuada velit. In rhoncus mi posuere interdum gravida. Duis rhoncus augue condimentum dignissim eleifend. Duis commodo in odio non tempus. Donec volutpat porta dolor, eu convallis purus egestas ultrices.
Suspendisse at risus eget nisi euismod rhoncus. Aliquam non vestibulum felis. Nam congue dolor quis ante consectetur congue. Nulla fermentum sodales massa at dapibus. Sed a felis quis eros tincidunt fermentum. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse eu magna at orci lacinia ultricies vitae sit amet nibh. Maecenas bibendum elit a venenatis ornare. Aliquam et congue augue. Morbi quam tortor, aliquam vel vestibulum eget, varius tincidunt nunc.